Indien met een debiteur een afspraak wordt gemaakt over betaling kan dit in Payt worden vastgelegd met een betalingsregeling. Een betalingsregeling kan worden aangemaakt op één factuur, debiteur of zaak, of over meerdere facturen en/of zaken. De onderliggende facturen en zaken zullen zolang de betalingsregeling actief is gepauzeerd staan; er zullen dus geen reguliere herinneringen of aanmaningen worden gestuurd.

U kunt een betalingsregeling aanmaken door op de pagina van de factuur, debiteur of zaak te klikken op de knop 'Inplannen'. 

Vervolgens komt u bij het onderstaande scherm waarbij u kunt kiezen welke facturen en zaken u op wilt nemen in de betalingsregeling. U heeft vervolgens de keuze uit verschillende manieren van betalingen, te kiezen bij “type”. In de stap erna kunt u de termijnen nog bewerken zodat u alle mogelijke betalingsafspraken kunt vastleggen.

Zodra de betalingsregeling gereed is, ontvangt de debiteur vanuit Payt een e-mailbericht met daarin de afgesproken betalingstermijnen. Kort voor het verstrijken van een afgesproken betalingstermijn krijgt de debiteur automatisch een bericht dat de termijn nadert.

Facturen en zaken met een verstreken betalingsregeling zijn te vinden op het dashboard van de administratie, of via de lijst facturen of zaken onder het filter attentie - betalingsregeling verstreken. In de instellingen van uw administratie is ook vast te leggen dat er na het verstrijken van een termijn een bericht uit wordt gestuurd naar de eigen administratie.

Belangrijk om te weten tenslotte is dat als een factuur, debiteur, zaak of een gehele administratie gepauzeerd staat de termijn-herinneringen van de betalingsregeling nog wel worden verstuurd.

Wanneer een betalingsregeling wordt aangemaakt, wordt de factuur, debiteur en/of zaak gepauzeerd.

Indien de debiteur de betalingsafspraken niet nakomt, dan kunt u de betalingsregeling verwijderen. Het normale herinnerings- of aanmaningstraject voor de factuur, debiteur en/of zaak wordt dan hervat.

Heeft u het antwoord gevonden?